Blogi

Turvallisuus ja sensitiivisyys asiakastyössä

15.3.2018

Lue blogi tästä – ”Turvallisuus ja sensitiivisyys asiakastyössä

Juha Kilpiän 7.3.2018 kirjoittama blogi Parisuhdekeskus Katajalle.

Parisuhdekeskus Kataja on maamme ainoa vahvistavaan parisuhdetyöhön keskittynyt poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö ja sillä on takanaan jo yli 20 vuoden historia.

Halusin blogissani pohtia sitä, miten eri tavoilla voi meitä ohjauksen parissa työskenteleviä haastaa miettimään turvallisuuden ja sensitiivisyyden merkityksiä asiakastyössä? Minkä kaikkien elementtien kautta meidän tulisi asiaa lähestyä? Olen omissa ohjauksen opinnoissani jossain vaiheessa törmännyt kliinisen psykologian ja psykoterapian emeritusprofessori Jarl Wahlströmin esittämään Ohjaajuuden salmiakkiin, jonka kautta voi omaa ohjaajuutta sekä hahmottaa että tutkia. Halusin miettiä, mitä tarkoittaisi jos saman salmiakin läpi katsottaisiin vain paria ohjaajuuden ulottuvuutta – turvallisuutta ja sensitiivisyyttä asiakastyössä? Miten sen oman maailmani kautta silloin näkisin ja mihin se minun ohjaajuuden maailmani kautta meitä haastaisi?

Miksi tämä minua kiinnostaa niin kovasti? Ehkäpä siitä syystä, että uskon vahvasti meillä olevan erilaisia rakenteita ja jostain opittuja systeemejä, jotka haittaavat hyvien asiakkaita palvelevien suhteiden syntyä. Jo pelkästään se, mitä ajattelemme asiakassuhteen olevan, vaikuttaa tähän varmasti merkittävästi saati sitten mitä ajattelemme turvallisuuden ja sensitiivisyyden merkitsevän. On varmasti paljon sellaista, että meistä olisi asiakassuhteen laadun kannalta parempaan mikäli määrittelisimme joskus hyvän asiakassuhteen toisin. Antaisimme ehkä silloin itsellemme erilailla luvan olla suhteessa – pysyä elävinä ja notkeina niissä.

Luulen, että olemme kaikki kuulleet niitä asiakkaiden palautteita joistakin työntekijöistä, jotka eivät ole osanneet olla asiakkaan tarvitsemalla tavalla suhteessa. Meillä on myös suurella todennäköisyydellä samanlaisia kokemuksia itsellä ollessamme asiakkaana. Mietin, että milloin kyse on ollut työntekijän kyvyistä ja milloin siitä struktuurista, minkä työyhteisö ja hän itse on ympärilleen luonut työtään ohjaamaan? Mietin myös sitä, kuinka paljon minun ohjauksissa olevat asiakkaat antavat minusta palautetta, joka ei ole mairittelevaa minun kyvylleni olla turvallinen ja sensitiivinen suhteissa? Haluni on kyetä luomaan ja ylläpitämään erilaisissa konteksteissa hyviä turvallisia ja sensitiivisiä asiakassuhteita, mutta varmasti realismia on se, etten siihen aina pysty.

Kirjoitin tämän blogin, jotta sain mahdollisuuden oman ohjauksen pohdintaan ja samalla tarjota sen alustaksi muille omaan pohdintaan.